27 September 2012

kucing jantan


Nota Nor Fikri Asraff :

"Assalamualaikum brader ph.. Ini masalah saya.. saya ada kucing jantan nama boboi.. umur dia 3 tahun. (masa kecik dia dah pun di Potty trained..) dia ada masalah suka kencing dengan berak kat tilam dgn sofa.. kadang2 je dia berak dekat litter box.. untuk pengetahuan semua, dia dah pun saye sunatkan.. jadi dia kencing tu bukan sebab dia nak mark area.. tolong la saye kalau sesiape ada petua macam mana tak nak bagi dia berak ngan kencing kat sofa lagi... Letih dah basuh tilam dengan sofa...!!"

Nota PH : Jom kita sama2 bantu beliau ( kredit : KakimotongFanClub)


Jawapan terbaik (drpd : Fendi Hassansins Izznogoud)

1. ada berapa ekor kucing kat rumah?
2. kucing dah sunat/neuter masih bersikap territorial kerana itu natural instinct mereka. Ramai tersilap jika mereka neuter untuk mengelak kencing merata. Kurang tepat ideologi, niat juga salah.

kenapa kucing memancut dan mencakar?
- untuk membiarkan pheromone dihidu sang betina, vice versa jika betina mencakar. Bukan sekadar mengasah kuku.
- untuk memaklumkan itu kawasan mereka

3. kadang2 mereka protes, tak suka kongsi litter box dan bekas makanan dengan kucing2 lain.
4. masalah kesihatan; indigestion, urinary problem, makanan tak sesuai

haiwan apa pun, cara mereka berkomunikasi adalah dengan tindak tanduk. Kalau dia kencing/berak depan kita secara terang-terangan, bukan melakukan dengan curi2.... ada masalah kesihatan tu.

Cuba tukar pasir litter, cuci litter box dengan clorox, quarantine kucing tu dalam tandas (kalau guna Cat It litter box) atau cage dgn litter box yang siap dicuci dgn clorox selama 24-48jam. Kedua, bawa jumpa vet untuk check sistem digestion/urinary.

Kalau bela kucing lebih dari 3 ekor...... ada bawak balik kucing baru dalam 2bulan terakhir juga boleh menjadi punca. Saya cuma beri cadangan. Trouble shooting kadang2 tak boleh ikut manual, tak boleh google jawapannya. Anda kena trial and error; approach psychology technical diperlukan. Sekian.

*wani - ini jawapan utk awak yg selalu tanya saya...

1 comment:

bmnsolution said...

Salam cik. Kalau kucing liar atau kucing jiran yg membuang memang sakit hati cik. Mungkin saya boleh share satu petua atau produk yg mungkin dapat membantu masalah kucing kencing & berak ni. Cik boleh cuba gunakan produk penghalau kucing "stray cat repellent" dari Jepun ni. Letak je produk ni, ia akan keluarkan bau yg jadikan kucing gelisah & lari. Yg penting murah, senang & tak seksa binatang. Boleh tengok detail produk ni di website ni

http://www.tenringgitshop.com.

Harap dapat selesaikan masalah semua. Tq

Related Posts with Thumbnails