12 September 2013

FIKIRKAN KEMUNGKINAN2 INI...


SEBELUM ANDA NAK TOLONG ORANG,
FIKIRKAN KEMUNGKINAN2 INI...

(1) Hari ini ketika di bank ATM saya didatangi seorang lelaki tua ... Melihat saya, tiba-tiba, dia memanggil. Beliau berkata, dia tidak tahu bagaimana untuk membaca, jadi dia memberikan saya kad ATM dan meminta saya untuk membantu beliau mengeluarkan wang dari mesin ATM.
Saya menjawab 'TIDAK!
Jika anda memerlukan bantuan, mintalah pak guard untuk membantu anda.
'Kemudian dia berkata 'takpe la ..' dan terus mencari orang lain untuk membantu dia ...

PERINGATAN: Mesin ATM mempunyai kamera CCTV. Jika anda membantu beliau, tidak mustahil kemudian akan mendakwa bahawa anda telah merompak dia atau dicuri kad ATM beliau. Selain itu, kad ATM beliau boleh menjadi kad orang lain yg dicuri. Oleh itu, sila berhati-hati dengan taktik ini.


(2) Tiba-tiba lampu rumah black out!!. Dari tingkap anda, anda mendapati bahawa rumah jiran-jiran anda masih mempunyai lampu. Jadi anda keluar dari rumah anda untuk memeriksa meter elektrik. Tetapi apabila anda membuka pintu, pisau akan menghala ke arah anda dan mencegah anda daripada menutupnya. Dan kemudiannya anda dirompak dan mungkin dicederakan.

PERINGATAN: Walaupun elektrik tiba-tiba padam, JANGAN membuka pintu anda dengan segera. Lihat sekeliling untuk melihat jika terdapat apa-apa yang luar biasa atau jika terdapat sebarang bunyi di sekitar.

(3) Ini adalah kejadian yang lain. Anda mungkin pernah mendengar sebelum ini, mengenai seorang wanita yang melihat ada seorang kanak-kanak menangis di tepi jalan. Apabila dia bercakap kepada kanak-kanak, kanak-kanak itu memberitahu bahawa dia telah sesat dan meminta beliau untuk mengambil dia pulang. Kanak-kanak itu juga memberikannya kertas dengan alamat rumahnya. Jadi dia mengambil dia pulang. Tetapi apabila dia membunyikan loceng pintu, dia terkena kejutan elektrik. Kemudian apabila dia bangun, dia dalam keadaan bogel dalam sebuah bilik kosong.

PERINGATAN: Menjadi seperti orang yang berbelas kasihan dan baik hati mungkin tidak menjadi satu perkara yang baik pada hari ini. Ibarat kata "seperti melepasan anjing yang tersepit" adalah perkara biasa anda dikenakan balik selepas menolong seseorang...JANGAN JADI TERLAMPAU BAIK!

Tips ke 4... Rujuk gambar...

sumber: Tumpang Lalu

*wani- bila kita yg lurus bendul nih, diminta pertolongan dr sesiapa, dgn segera, kita tolong kan... tapi kena byk berhati-hati, takut sangat jika niat ikhlas nak tolong orang, disalahertikan dan disalahgunakan :(

No comments:

Related Posts with Thumbnails